Et ”outcome” er en observerbar og betydningsfuld forandring i en social aktørs adfærd, relationer, aktiviteter, politikker eller praksisser som er opnået under indflydelse af projektet. Disse forandringer kan være både positive og negative i forhold til hvad projektet ønsker at opnå.
Styrken ved Outcome Harvesting er at den kan indfange og analysere disse utilsigtede forandringer – både positive og negative – og det kan bidrage med en ny viden om hvilke projektstrategier der virker og ikke virker.
Metoden er i høj grad baseret på at indhente information fra de individer som forandringerne vedrører. Det betyder at arbejdet med at ”høste” resultater foregår i samarbejde med projektets målgruppe, medarbejdere og samarbejdspartnere, som hver især bidrager med at identificere de forandringer de har observeret.
Inddragelsen af projektets deltagere kan ske gennem forskellige metoder, såsom interviews, gennemgang af projektets rapporter, workshops, eller møder, hvor der er fokus på at identificere og beskrive observerbare forandringer indenfor projektets indflydelse.
Ved at anvende forskellige participatoriske metoder til dataindsamling, er metoden er også meget fleksibel, og kan tilpasses forskellige kontekster og forskellige niveauer af kompleksitet i det felt den anvendes på.
Formålet med Outcome Harvesting er, at hele processen skal være brugbar og læringsorienteret, så projektets deltagere opnår når ny viden, forståelse og ejerskab til projektets målsætninger ved at blive inddraget i den evaluerende proces.
I denne proces skabes der en læring og en forståelse for hvilke indsatsområder og strategier der har en positiv effekt i projektet, og hvilke der ikke har. Denne viden kan bruges til at tilpasse projekt strategier eller udvikle nye indsatsområder