Udgangspunktet for at planlægge en participatorisk evalueringsproces er, at vurdere hvem der kan bidrage med hvilken viden og hvilke perspektiver, og hvordan de bedst kan gøre dette.
Når det er på plads, er næste skridt at overveje hvordan de forskellige synspunkter kan komme til orde, og hvordan det rent praktisk kan gøres. Skal alle spørges på samme måde og på samme tid, eller skal der bruges mere tid og særlige metoder til udvalgte grupper?
Der er mange forskellige inddragende processer og værktøjer der kan anvendes, alt efter hvor meget man ønsker at inddrage og involvere deltagerne.
For eksempel har spørgeskemaer en lav grad af involvering, men til gengæld kan de data man indhenter kvantificeres, og antallet af respondenter man får svar fra, er stort set ubegrænset.
Modsat dette, har dialogmøder og evalueringsworkshops en høj grad af involvering, men til gengæld er der en naturlig begrænsning på hvor mange der kan deltage, ligesom den viden der frembringes er kontekstuel og meget specifik for projektdeltagerne.
Det kan være en rigtig god ide at afsætte tid til at afholde en evalueringsworkshop for projektets forskellige deltagere, for i fællesskab at lytte til hinandens refleksioner over succeser og udfordringer i projektet. Her kan forskellige teknikker indenfor facilitering være med til at sikre en åben, konstruktiv og respektfuld dialog, hvor alle kan komme til orde.